UTL Umwelt – und Transportlogistik GmbH is een lokaal verankerd, eigenaar-geleid spoorwegvervoerbedrijf (EVU) met grensoverschrijdende expertise dat spoorwegdiensten aanbiedt op het gebied van goederenvervoer, personeelsdiensten en opleiding in de gehele D-A-CH-regio. Het Duitse UTL GmbH werd in 2001 opgericht in Konstanz en is nu gevestigd in Singen (Hohentwiel) in Baden-Württemberg. Samen met het Zwitserse zusterbedrijf UTL AG, gevestigd in Frauenfeld (CH), opereert het bedrijf grensoverschrijdend en is het een van de marktleiders in het spoorweggoederenvervoer en op het gebied van personeelsuitlening in het drielandenpunt van Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

Günter Weiss is de commercieel directeur bij UTL. Hij heeft vanaf de eerste dag contacten en activiteiten met RailApp begeleid. Weiss: “Rond 2018 realiseerden we ons dat onze interne werkmethoden niet meer volstonden. We gebruikten Excel voor onze online planning en dat werd te omslachtig en inefficiënt. Een veel flexibeler systeem, volledig afgestemd op onze specifieke behoeften, was nodig. Daarom besloten we op zoek te gaan naar een partner die ons kon helpen ons systeem te stroomlijnen. Op het internet vonden we enkele bedrijven die we beter wilden leren kennen.”

UTL voerde een grondige beoordeling uit van de verschillende opties. Weiss: “We hebben verschillende opties onderzocht, met meerdere aanbieders gesproken en gekozen voor RailApp. Er waren verschillende redenen voor. Ten eerste vonden we het feit dat RailApp zeer bereid en open was om een oplossing te ontwikkelen die volledig was afgestemd op onze specifieke behoeften. Andere aanbieders boden deze flexibiliteit niet. Ze boden een soort ‘one-size-fits-all’ oplossing die gewoon niet van toepassing was op onze situatie. Onze wensen en ideeën waren zeer specifiek en RailApp was bereid om daaraan te voldoen. Bovendien mochten we een actieve rol spelen in het ontwikkelingsproces. Het was een soort gezamenlijk ontwikkelingspartnerschap. Het managementteam van RailApp was zeer eerlijk en transparant over de mogelijkheden en uitdagingen. Dat maakte een groot verschil.”

Dankzij deze transparantie en het feit dat de basisvereisten vanaf het begin zeer duidelijk waren geformuleerd, kon het project soepel en efficiënt worden uitgevoerd. Weiss: “We hebben een werkgroep opgezet, bestaande uit de plaatsvervangend algemeen directeur en de operationeel directeur van UTL, evenals de CEO en de hoofdontwikkelaars van RailApp. Onze collega’s bij RailApp hadden een zeer collaboratieve aanpak. Er waren directe communicatielijnen en we bespraken minstens twee keer per week openlijk de status, de problemen en de volgende stappen. Omdat we ook duidelijk hadden gedefinieerd welke tussentijdse doelen we wilden bereiken, konden we de voortgang nauwkeurig volgen.”

Het nieuwe systeem biedt UTL grote voordelen in de dagelijkse bedrijfsvoering. Weiss: “We hebben nu altijd een volledig overzicht van alle middelen – inclusief beschikbaarheid, certificaten en licenties. Dit maakt het voor onze medewerkers gemakkelijker om toegang te krijgen tot de planning van de ploegendiensten. Uiteraard worden alle gebruikersgegevens volledig in overeenstemming met de AVG behandeld. Hierdoor konden we het planningsproces met 80% versnellen in vergelijking met onze oude Excel-gebaseerde werkwijze.”

UTL is ervan overtuigd dat de relatie met RailApp op lange termijn zal blijven bestaan. Weiss: “UTL staat volledig achter RailApp. Het is een betrouwbare organisatie die zeer klantgericht werkt. De communicatie is ongecompliceerd en transparant, waardoor RailApp een aangename en betrouwbare partner is. Het belangrijkste is echter dat ze hun beloften altijd zijn nagekomen. De resultaten voldeden altijd volledig aan onze verwachtingen.”