Vanavond zijn wij weer live gegaan met een update van de RailApp (web)applicatie. Deze keer met een belangrijke wijziging in verband met gewijzigde wet- en regelgeving rondom de registratie van wegbekendheid in Nederland per machinist op het niveau van de individuele spoorwegonderneming.

Zie onder voor deze en andere belangrijke aanpassingen. Voor meer uitleg of vragen, neem dan gerust contact met ons op telefonisch of per e-mail info@railapp.nl.

Binnenkort volgt er uiteraard ook weer een update van de mobiele app.

Ploeg inplannen

Om onze gebruikers nog beter van dienst te zijn is het vanaf nu mogelijk om diensten aan te maken die onderdeel zijn van een ploeg. Een ploeg bestaat uit een ploegleider en een aantal ploegleden. Hierdoor is het mogelijk dat de ploegleider in 1x keer kan aan- en afmelden voor alle leden die onderdeel zijn van zijn ploeg. Ook is het daardoor een stuk makkelijker gemaakt voor de uitvoerder die nog maar één keer voor de hele ploeg hoeft af te tekenen in plaats van voor elk individueel ploeglid. Na het aftekenen wordt er gewoon voor elke individuele medewerker een  digitale werkbon gegenereerd. Afwijkingen, gebruikte materialen en eventuele extra kosten worden alleen op de digitale werkbon (E-Werkbon) weergegeven van de ploegleider. Het blijft nog steeds mogelijk om ook als ploeglid zelf individueel je aan- en af te melden.

Bij een ploegleider kun je bijvoorbeeld denken aan een Voorman en bij ploegleden kun je bijvoorbeeld denken aan een groep Grondwerkers of een groep Baanmonteurs die mee gaan in een ploeg. Dit is allemaal per bedrijf in te stellen dus laat even weten als je hier gebruik van wil maken.

Zodra een planner een ploeg wil inplannen en/of inhuren kiest hij voor de relevante ploegleiders-functie en kiest hij een naam uit voor de ploeg en voegt diensten toe voor de gewenste ploegleden. De applicatie zal begrijpen dat alle diensten op dezelfde dag met dezelfde ploegnaam èn hetzelfde aanvangstijdstip bij elkaar horen (mits er bij de diensten ook gekozen is voor minimaal 1 ploegleidersfunctie (bijv. voorman) en 1 of meer ploeglidfuncties (bijv. grondwerkers).

Wanneer de werknemer op de dienst klikt om aan te melden ziet hij in het overzicht dat hij onderdeel is van Ploeg-1 en ook welke andere medewerkers op die ploeg staan.

De ploegleider kan de daadwerkelijke starttijd aanpassen zoals dit ook bij reguliere diensten kan maar ook voor zijn ploegleden. Wanneer er bijvoorbeeld een ploeglid wat later begint kan hij dit voor die medewerker aanpassen. Als door omstandigheden dat ene ploeglid niet mee kan werken op de dienst kan de ploegleider hem verwijderen. Eventuele andere namen van medewerkers dienen door de planner te worden ingepland vanuit de webbrowser zodat er vanuit kantoor nog wel controle blijft bestaan op ATW checks, bevoegdheden checks, etc.

Vaak komt een ploeg met elkaar in één busje maar indien nodig kunnen eventuele extra woon-werk kilometers en projectkilometers van individuele ploegleden ook worden ingevuld/toegevoegd door de ploegleider per ploeglid zodat die kilometers op de bon komen van die desbetreffende medewerker.

Wanneer er moet worden afgetekend wordt op de digitale samenvatting van de Werkbon het overzicht getoond met de start- en eindtijden van de ploegleider en zijn ploegleden. Hier kan de uitvoerder die tekent ook eventueel de extra kilometers controleren door even te klikken op het auto icoontje voordat hij op ‘Akkoord & Volgende’ klikt dus voordat hij zijn digitale handtekening plaatst met vinger of pennetje. Hierna kan de uitvoerder voor de hele ploeg in slechts één keer ondertekenen.

Meerdere diensten in 1x kopiëren (Multicopy)

Onder andere om dit ‘ploegen’-proces te versimpelen hebben wij ook de mogelijkheid toegevoegd om meerdere diensten die op dezelfde dag gepland staan te kopiëren naar verschillende dagen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de eerder genoemde ploeg van de maandag te kopiëren naar meerdere dagen in de week of weken.

Eventueel geplande starttijden en eindtijden kunnen veranderd worden. En zo is het mogelijk om een groep met diensten eenvoudig door te kopiëren naar de rest van de week, andere weken of maanden.

Wanneer de diensten zijn gekopieerd kun je met behulp van een eerder uitgebrachte functionaliteit de diensten eenvoudig toewijzen aan de medewerkers of via het aanpassen menu doorsturen naar leveranciers.

Via het selecteer menu kan je elke dag een dienst selecteren waarop je bijvoorbeeld de hele weerk dezelfde medewerker wil plannen en via de ‘acties’ knop kan je hier kiezen tussen Select/edit mdw of Aanpassen. Hierdoor hebben wij het proces om ploegen in te plannen nog sneller en makkelijker gemaakt en bespaar je veel tijd.

Het filteren op Ploegnaam is vanaf nu ook mogelijk. Vul bovenaan de naam van de ploeg in en alleen de diensten die dezelfde ploegnaam hebben zullen zichtbaar zijn op het scherm.

Nieuwe regelgeving wegexamens

Per 1 April 2019 gelden er nieuwe regels voor wat betreft de wegbekendheidsexamens voor spoorvervoerders in Nederland. Zo gelden alle wegexamens die na 1-4-2019 zijn gehaald alleen voor specifieke (groepen) vervoerders. Omdat wij alles zo goed mogelijk willen borgen binnen RailApp hebben wij wijzigingen gemaakt bij het invoeren en controleren op wegbekendheid.

Vanaf nu houdt RailApp bij het inplannen van een machinist (mcn) rekening voor welke specifieke vervoerder de dienst is en of de desbetreffende mcn de juiste wegbekendheid heeft die voor die vervoerder specifiek van toepassing is. Hierbij checkt RailApp wie de van toepassing zijn de opdrachtgever (vervoerder) is. Als er twee vervoerders aan een dienst zijn gekoppeld kiest RailApp voor een check op de hoogste vervoerder in de hierarchie van de dienst.

Zoals je hier onder kan zien hebben wij dus ook de manier van wegexamens toevoegen aangepast. De gebruiker krijgt vanaf nu een pop-up met alle informatie over het specifieke baanvak.

Wanneer je op het plusje klikt kan je hier de wegexamendatum aangeven, voor welke vervoerder deze geldig is en het document uploaden als bewijs.

Het is vanaf nu dus mogelijk om meerdere data en documenten te uploaden op één baanvak. Wegonderhoud, welke automatisch door RailApp word bijgewerkt wanneer je hier binnen RailApp hebt gereden, hoeft maar eenmalig te worden ingevuld.

De medewerker krijgt overigens vanaf dat moment een wegbekendheidsoverzicht per relevante vervoerder elke maand via de e-mail. En uiteraard alleen voor de vervoerder(s) waar hij/zij voor werkzaam is en/of op de inhuurlijst staat.Dat houdt dus in dat iemand straks bijvoorbeeld 4 wegbekendheidsoverzichten voor Nederland kan krijgen voor 4 verschillende vervoerders waar hij als machinist voor rijdt, naast bijvoorbeeld één algemeen overzicht voor Duitsland en één algemeen overzicht voor België.

Let op!
Alle wegexamens voor 1-4-2019 zijn binnen RailApp automatisch van toepassing verklaard en dus geldig voor alle vervoerders en deze zijn automatisch aan hen toegewezen. Het is aan de diverse vervoerders die gebruik maken van RailApp om dit te beoordelen en eventueel aan te (laten) passen.

Met het implementeren van deze nieuwe regelgeving zijn alle wegexamens na 1-4-2019 blanco gelaten zodat de bevoegde personen op kantoor zelfstandig de relevante vervoerders kunnen aanklikken waar het wegexamen geldig voor is

Het is meestal de Vakinhoudelijk Leidinggevende die hier naar zal moeten kijken zodat alles klopt dus graag uw aandacht hiervoor.

De vervoerders die gebruik maken van personeelsleveranciers en hun inhuurproces borgen via RailApp kunnen nu heel specifiek zien welke baanvakken voor hun inhuurmedewerkers van toepassing zijn verklaard en kunnen dit ook continue toetsen/bewaken door in 1x de relevante wegexamendata en wegexamenbestanden te downloaden om een en ander snel en efficiënt te controleren.

Omdat deze regelgeving niet in het buitenland geldt, staat dit voor Duitsland en België uitgeschakeld.

Naast bovenstaande verbeteringen hebben wij natuurlijk ook gewerkt aan overige kleine aanpassingen en verbeteringen.

Voor vragen of opmerkingen, neem dan gerust contact met ons op.

Het RailApp team

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *